ДИРЕКЦИЯ „ТУРИЗЪМ"
ОТДЕЛ „КАТЕГОРИЗАЦИЯ"
1. Наименование на административната услуга и уникален идентификатор съгласно Регистъра на услугите: 2089 Потвърждаване или промяна категорията на туристически обект.
2. Правно основание за предоставянето на административната услуга/издаването на индивидуалния административен акт: чл. 133, ал. 3, ал. 5 - ал. 8, чл. 134, ал. 1, ал. 5 от Закона за туризма, чл. 25 и чл. 26 от Наредбата за изискванията към категоризираните места за настаняване и заведения за хранене и развлечения, за реда за определяне на категория, както и за условията и реда за регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости.
3. Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт /в случаите на възлагане – служителите, които издават индивидуалния административен акт/: Кметът на община Варна или оправомощено от него длъжностно лице.
4. Информация за центъра за административно обслужване:
- адрес: гр. Варна, бул. Осми приморски полк 43
- електронен адрес: adm_obsluzhvane@varna.bg
- телефон за връзка: (052) 820 800
- работно време: от 08:00 ч. до 18:00 ч. в делнични дни без прекъсване
5. Процедура по предоставяне на административната услуга /издаване на индивидуалния административен акт, срокове, изисквания и необходими документи /в случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът/:
5.1. Потвърждаване на категорията - лицето, което извършва дейност в обекта или упълномощено от него лице подава заявление - декларация за потвърждаване на категорията на обекта в срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок на действието на удостоверението за определена категория в Центъра за информационно обслужване или по електронен път до кмета на община Варна. В случай, че съответното лице не предприеме действия в указания срок, категорията на обекта се прекратява с изтичане на срока. В този случай за същия обект нова категория може да бъде определена по реда на чл.129 и чл.130 от ЗТ.
Към заявлението-декларация се прилагат следните документи:
1. Копие от документа за ползване на обекта, представляващ място за настаняване, когато обектът не е собственост на заявителя и не подлежи на вписване - напр. договор за собственост, договор за наем, договор за ползване, разрешение за поставяне и др./;
2. Изрично пълномощно в оригинал, когато заявление-декларацията се подава от пълномощник.
*Забележка:
1.Декларацията и приложенията към тях се подават на български език.
2.Документите може да се представят и на всеки от официалните езици на Европейския съюз, придружени с официален превод на български език. В случай на противоречие между текста на документа и превода на български език предимство има преводът на български език.
3.Декларациите и уведомленията, подавани по електронен път следва да са подписани с квалифициран електронен подпис от заявителя. За декларатор се смята лицето, от името на което е извършено електронното изявление-декларация.
4.Плащането на такса за разглеждане на документи за потвърждаване или промяна на категорията на туристически обект и издаване на удостоверение, съгласно тарифата по чл. 69, ал. 3 от ЗТ. се извършва на касата в Информационен център при община Варна или по банков път.
Нормативно определен срок за изпълнение на услугата – 90 дни.
5.2. Промяна на категорията на туристическия обект в по-висока от определената категория - лицето, което извършва дейност в обекта или упълномощено от него лице подава заявление - декларацията за промяна в по-висока от определената категория на обекта по реда на чл.129 от ЗТ. Заявлението следва да се подаде преди изтичане на срока за определената категория и извън тримесечния срок за определената му категория по чл.133, ал.3 от ЗТ. На лицето не се издава временно удостоверение за открита процедура по категоризиране, а издаденото запазва своето действие до издаване на новото удостоверение за категория. При получаване на новото удостоверение лицето връща предходно издаденото. Изпълнението на услугата следва процедурата описана по-горе. Когато исканата по-висока категория се отнася за обект, чийто категоризиращ орган е кметът на общината, а повишението ще надхвърли правомощията му по чл.128 от ЗТ, кметът уведомява Министъра на туризма, като му изпраща постъпилото заявление и административното досие на туристическия обект.
Към заявлението-декларация се прилагат следните документи:
1.Заявление-декларация по образец за заявяване за промяна на категорията в по-висока или по-ниска от определената му до момента.
2.Декларация за изгубено/унищожено/повредено/или др. предходно удостоверение за определена категория на туристическият обект /при липсващ оригинал на удостоверение за определена категория/.
3. Документ за заплатена такса съгласно Тарифата по ЗТ.
Нормативно определен срок за изпълнение на услугата – 14 дни.
5.3. Промяна на категорията на туристическия обект в по-ниска от определената категория - лицето, което извършва дейност в обекта или упълномощено от него лице подава заявление - декларацията за промяна в по-ниска от определената категория на обекта по реда на чл.129 от ЗТ и декларация с която удостоверява, че вписаните данни в Националния туристически регистър за него и за обекта не са променени, в 30 дневен срок от постъпване на заявление - декларацията по предложение на длъжностните лица по чл. 130, ал. 1 на лицето се издава ново удостоверение за категория съгласно искането му. Заявлението следва да се подаде преди изтичане на срока за определената категория и извън тримесечния срок за определената му категория по чл.133, ал.3 от ЗТ. Искането се разглежда от ОЕККТО, която предлага на категоризиращия орган издаване на съответно удостоверение и табела. На лицето се издава ново удостоверение за категория съгласно искането му. При получаване на новото удостоверение лицето връща предходно издаденото.
Към заявлението-декларация се прилагат следните документи:
1.Заявление-декларация по образец за заявяване за промяна на категорията в по-висока или по-ниска от определената му до момента.
2. Декларация с която удостоверява, че вписаните данни в Националния туристически регистър не са променени в 30 дневен срок от постъпване на заявлението.
3.Декларация за изгубено/унищожено/повредено/или др. предходно удостоверение за определена категория на туристическият обект /при липсващ оригинал на удостоверение за определена категория/.
Нормативно определен срок за изпълнение на услугата – 30 дни.
6. Образци на формуляри, които са свързани с предоставянето на административна услуга/издаването на индивидуалния административен акт, включително създадените с нормативен акт или утвърдени с административен акт: заявление по образец
7. Начини на заявяване на услугата:
- През портал за предоставяне на електронни услуги
- Със заявление на гише в звеното за административно обслужване
- Със заявление по електронна поща
- Със заявление по пощата
- Устно, на гише в звеното за административно обслужване
8. Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
а) ниво на предоставяне на услугата - Извършване на сделки и/или трансакции по услуги от Ниво III включващи онлайн разплащане и доставка (IV-то ниво);
б) интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване - www.varna.bg;
в) интернет адрес за служебно заявяване - adm_obsluzhvane@varna.bg;
г) вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена - първична;
д) средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга – квалифициран електронен подпис.
9. Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт:
Удостоверението за определената категория на обекта е със срок 5 години с изключение на:
- удостоверение за обектите, разположени върху понтон, чийто срок съответства на срока на действие на разрешителното им.
- удостоверение за обектите с временен характер, които са със срок на разрешение за поставяне от една година до пет години, срокът на категоризацията не може да надвишава срока на разрешението за поставяне.
10. Такси или цени на услугата, включително при предоставяне по електронен път, основание за тяхното определяне и начини на плащане:
Съгласно чл. 4 от Тарифа за таксите, които се събират по Закона за туризма такса за административната услуга:
1. за потвърждаване на категорията на места за настаняване клас А – хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили:
а) до 30 стаи – 350 лв.;
б) от 31 до 150 стаи – 800 лв.;
в) от 151 до 300 стаи – 1600 лв.;
г) от 301 до 500 стаи – 2200 лв.;
д) над 500 стаи – 4000 лв.;
2. за потвърждаване на категорията на места за настаняване клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони и почивни станции:
а) до 20 стаи – 180 лв.;
б) от 21 до 40 стаи – 300 лв.;
в) от 41 до 60 стаи – 650 лв.;
г) от 61 до 100 стаи – 1100 лв.;
д) над 100 стаи – 3200 лв.;
3. за потвърждаване на категорията на места за настаняване клас Б – къщи за гости, бунгала и къмпинги:
а) къщи за гости за едно легло бунгала) – 18 лв. на легло;
б) бунгала за едно легло - 14 лв. на легло;
в) за паркомясто за автомобил /каравана/кемпер в къмпинг - 9 лв. на брой;
г) за място за палатка в къмпинг - 9 лв. на брой;
4.за потвърждаване на категорията на заведения за хранене и развлечения (самостоятелни или прилежащи към места за настаняване):
а) до 20 места за сядане – 130 лв.;
б) от 21 до 50 места за сядане – 220 лв.;
в) от 51 до 100 места за сядане – 450 лв.;
г) от 101 до 150 места за сядане – 720 лв.;
д) от 151 до 250 места за сядане – 1100 лв.;
е) от 251 до 300 места за сядане – 1300 лв.;
ж) над 300 места за сядане – 1800 лв.;
Съгласно чл. 5 от Тарифа за таксите, които се събират по Закона за туризма за административната услуга:
1. при промяна на категорията на туристическия обект в по-висока от определената му се заплаща съответната за обекта такса по чл. 2, ал. 1, а при получаването на категорийната символика, включваща удостоверение и табела - таксата по чл. 2, ал. 2;
2. при промяна на категорията на туристическия обект в по-ниска от определената му се заплаща такса 80 лв.
Таксата може да бъде заплатена по един от следните начини: на гише в звено за административно обслужване в брой; на гише в звено за административно обслужване с банкова карта и по банков път.
11. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: Областният управител на област с административен център Варна.
12. Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: съгласно чл. 197 от АПК, чрез кмета на Община Варна пред Административен съд, в 14-дневен срок.
13. Електронен адрес за предложения във връзка с услугата: adm_obsluzhvane@varna.bg
14. Начини на получаване на резултата от услугата:
- На място в Центъра за административно обслужване
- Чрез пощенска/куриерска пратка (за сметка на заявителя)
- По електронен път на e-mail