нашите сайтове english

Официален сайт на община Варна

Предстояща публична дискусия за проекта на Общински годишен план за социалните услуги през 2026 г. на територията на Община Варна

Съгласно чл. 62 от НПСУ, на 09 юни 2025 г. е публикуван за период от 30 дни проект на Плана на официалната интернет страницата на Община Варна (Обществено обсъждане).

В продължение на 30 дни документът е достъпен за обсъждане от доставчици на социални услуги, неправителствени организации и всички заинтересовани страни. Предвидена е и публична дискусия, която ще се проведе на 1 юли 2025 г. от 14:00 ч. в зала „Пленарна“ на Община Варна.

Годишният план за социалните услуги на територията на община Варна през 2026 година е разработен съгласно чл. 59 в изпълнение на раздел III от Наредбата за планирането на социалните услуги и в съответствие с Методически насоки на Агенцията за социално подпомагане за улесняване процеса на разработване на годишен план за социалните услуги на територията на всяка община. Планът включва социалните услуги, съгласно Националната карта на социалните услуги, приета с Решение №574 на Министерски съвет от 8 август 2024 г., и социалните услуги, които се финансират от общинския бюджет.

Планът за социалните услуги на Община Варна е документ със стратегическо значение за развитието на социалните услуги на територията на общината, както и за тяхното финансиране. Същият е предназначен за целите на социалните политики на Община Варна за реализиране на социални услуги, адекватни на потребностите на населението от общината. Планът е разработен като прогноза в периода преди приемането на документи и стандарти, регламентиращи размера на финансирането, приети от Министерството на финансите.    

Ефективното планиране на социалните услуги се основава на няколко ключови принципа:

  • осигуряване на равенство и достъп до услуги,
  • насърчаване на социалната справедливост,
  • насърчаване на участието и овластяването на членовете на общността
  • възприемане на цялостен и интегриран подход към развитието.

Годишното планиране има за цел да се определят социалните услуги като дейности по чл. 15 от Закона за социалните услуги и броят на техните потребители, за които ще се осигури финансиране от държавния бюджет в рамките на 2026 календарна година. Картографирането на нуждите на населението след наблюдение и оценка на местните потребности, както и включването на местни заинтересовани страни, изпълнява целта за разработване на работещи инструменти за планиране на социални услуги. С това ключово намерение е свързано и ангажирането на потребителите на услуги и местната общност в решенията относно услугите на стратегическо ниво.

Не на последно място, акцент при планирането на социалните услуги е повишаването на качеството на съществуващите услуги. Поддържането на високо качество на социалните услуги е съществена цел на Община Варна, в ролята й на доставчик и на мониторираща страна в партньорството й с външни доставчици на социални услуги на територията на общината, тъй като това е най-важно за хората, които ги използват. Качеството на грижите и подкрепата имат редица измерения. За хората, ползващи социални услуги, качеството означава автономност. За да се гарантира качество на социалните услуги, хората използващи услуги, трябва да бъдат в началото и в основата на планирането, предоставянето и оценката на услугите.

В годишния план за социалните услуги на територията на община Варна през 2026 година обективно е представено състоянието на социалните услуги, реализирани към месец май 2025 г. на територията на община Варна, а именно:

  • брой лица, за които е осигурена възможност за ползване на социална услуга;
  • ситуиране на социалните услуги (адреси);
  • начин на управление – самостоятелно или в комплекс от социални услуги;
  • налични ресурси – материална база, човешки ресурс;
  • финансиране на социалните услуги;
  • промени в броя на потребителите.

Процесът на разработване на Плана стартира с декомпозиране на съществуващите социални услуги по чл. 15 от ЗСУ, съгласно Приложение № 6 на Наредбата за планиране на социалните услуги – Схема за трансформиране. При декомпозирането за част от социалните услуги се получават брой места, които са под посочения минимум или над посочения максимум в Националната карта на социалните услуги. След обобщаване и анализиране на цялостната информация са предприети следните действия:

  • с цел осигуряване на навременен достъп и адекватна подкрепа на нуждаещи се лица във всички райони на града са планирани общодостъпни социални услуги – "информиране и консултиране" и "мобилна превантивна общностна работа";
  • услугите "резидентна грижа за деца без увреждания", "резидентна грижа за деца с увреждания", "резидентна грижа за младежи до 25 г.", "резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения", "резидентна грижа за пълнолетни лица с психични разстройства", "осигуряване на подслон за лица в кризисна ситуация – бременни и майки с деца до 3 г.", "осигуряване на подслон за пълнолетни лица, пострадали от домашно насилие и жертви на трафик" и "асистентска подкрепа" са планирани за самостоятелно предоставяне;
  • част от услугите "застъпничество и посредничество", "терапия и рехабилитация", "обучение за придобиване на умения", "подкрепа за придобиване на трудови умения", "дневна грижа за пълнолетни лица с трайни увреждания", "резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения", "осигуряване на подслон за лица в кризисна ситуация – бременни и майки с деца до 3 г.", "осигуряване на подслон за деца, пострадали от домашно насилие и жертви на трафик" са заложени с броя места под посочения минимум или над посочения максимум, получен след декомпозиране на услугите. Всички запазени бройки са мотивирани, като основна предпоставка за това е големият брой социални услуги, възложени за предоставяне и управление на външни доставчици, както и необходимостта от преходен период за релевантно увеличаване, пренасочване и закриване на броя места;
  • предвидено е увеличение на броя места за част от услугите в сравнение с бройките към 01.01.2025 г., както следва:
  • информиране и консултиране – от 213 на 241;
  • застъпничество и посредничество – от 197 на 233;
  • терапия и рехабилитация – от 351 на 456;
  • обучение за придобиване на умения – от 282 на 344;
  • подкрепа за придобиване на трудови умения – от 136 на 164;
  • дневна грижа за деца с трайни увреждания – от 40 на 45;
  • дневна грижа за пълнолетни лица с трайни увреждания – от 130 на 155;
  • резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения – от 10 на 60.

Общият брой на планираните за създаване нови социални услуги е 29, разпределен както следва:

  • информиране и консултиране – 6;
  • застъпничество и посредничество – 4;
  • терапия и рехабилитация – 6;
  • обучение за придобиване на умения – 4;  
  • подкрепа за придобиване на трудови умения – 2;
  • дневна грижа за деца с трайни увреждания – 2;
  • дневна грижа за пълнолетни лица с трайни увреждания – 1;
  • резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения – 4.

Следвайки принципите за деинституционализация на услугите за деца и пълнолетни

лица с увреждания, Община Варна е изградила  мрежа от социални услуги в общността, които не откъсват потребителите от семейната им среда, осигуряват комплексна подкрепа, чрез различни дейности и потребителите имат лесен достъп до тях.  Община Варна продължава да отстоява социалната си политика и да осигурява устойчивост на социалните услуги, включително и чрез финансиране от местния бюджет, при осигуряване на висока ефикасност на средствата за финансиране. 

Разработването на първия общински годишен план, в който социалните услуги се ситуират като дейности по чл. 15 от ЗСУ, изпълнява изискванията на Наредбата за качеството на социалните услуги, като се основава на досегашния опит и натрупана експертиза на екипите в съществуващите социални услуги, наличните материални ресурси, и в най-голяма степен – на потребностите на различните групи лица, ползващи социалните услуги.                                                         

В периода на обсъждането, могат да се подават становища и предложения.

След приключване периода на обсъждането, Планът следва да бъде одобрен от Общински съвет - Варна и изпратен до 31 август 2025г., по електронен път на Агенцията за социално подпомагане.

 

Top